• Home
  • Nieuws
  • Blogs
  • Over ons
    • Missie en visie
    • Wat is de Code?
    • Waarom bestaat de Code?
    • Wat biedt de Code?
    • Voor wie is de Code?
    • Hoe onderteken ik de Code?
    • Brede Code
  • In de praktijk
    • Top 10 gedragsregels bij aanbesteding
    • Voorbereiding aanbesteding
    • Inkooptraject
    • Uitvoering van contract
    • Evaluatie / bijstelling
    • Algemeen
    • Best Practice Awards
    • Code-doelen
    • Zelfverklaring
    • Onjuiste toepassing van de Code
  • Downloads
    • Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
    • Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
    • Code Verantwoordelijk Marktgedrag
    • Code of Responsible Market Conduct
    • Handreiking EMVI
    • Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
    • Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
    • Best Practice Awards Bundel
    • Handreiking verbeterpunten contractmanagement
  • Contact
  • Mijn code
  • Home
  • Nieuws
  • Blogs
  • Over ons
    • Missie en visie
    • Wat is de Code?
    • Waarom bestaat de Code?
    • Wat biedt de Code?
    • Voor wie is de Code?
    • Hoe onderteken ik de Code?
    • Brede Code
  • In de praktijk
    • Top 10 gedragsregels bij aanbesteding
    • Voorbereiding aanbesteding
    • Inkooptraject
    • Uitvoering van contract
    • Evaluatie / bijstelling
    • Algemeen
    • Best Practice Awards
    • Code-doelen
    • Zelfverklaring
    • Onjuiste toepassing van de Code
  • Downloads
    • Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
    • Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
    • Code Verantwoordelijk Marktgedrag
    • Code of Responsible Market Conduct
    • Handreiking EMVI
    • Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
    • Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
    • Best Practice Awards Bundel
    • Handreiking verbeterpunten contractmanagement
  • Contact
  • Mijn code
  • Sociaal beleid in de schoonmaak – door Caroline Lamberts, bestuurder FNV Schoonmaak

    11 september '23
    De Code Verantwoordelijk Marktgedrag maakt zich hard voor sociaal beleid en de werkomstandigheden van de schoonmakers. Is daar ook voor opgericht in 2010 na de stakingen van toen. Ook in de cao schoonmaak is daar een en ander over vastgelegd. Maar hoe zorgen we er nu voor dat wat is afgesproken ook daadwerkelijk gebeurt?

    Lees verder

  • Is dat meten wel zo ‘smart’? – blog Pieter Grootjes

    20 juni '23
    De afgelopen decennia heeft onze sector een flinke groei gezien van allerlei meetsystemen. In eerste instantie gericht op de technische kwaliteit van de dienstverlening, daarna op tevredenheid van de eindgebruikers en in de nabije toekomst wellicht op het meten van de impact van de dienstverlening op de gehele maatschappij. Onderbelicht in dit geheel is het effect van al deze metingen op de belangrijkste schakel in het schoonmaakproces: onze medewerkers.

    Lees verder

  • Wilt u dat er bij u nog schoongemaakt wordt? – blog Wim Dingelstad

    17 mei '23
    Kostprijsverhoging is een jaarlijks terugkerend fenomeen. In de regel is er in de schoonmaakovereenkomst een paragraaf opgenomen die de indexeringsmethode beschrijft.

    Lees verder

  • Blog Laetitia Simonis – Algemeen directeur 1nergiek: “Voor de tofste baan van de wereld heb je alle schakels nodig.”

    01 mei '23
    “De tofste baan van de wereld bestaat en zeker ook in de schoonmaak! Alleen om dat te bereiken moeten zowel bij de werkgever, de opdrachtgever als de schoonmaakmedewerker zelf alle signalen op hetzelfde moment op groen staan. Bij duurzaam personeelsbeleid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de Code en de cao naleven hebben we allemaal een beeld. Echter hoeveel schoonmaakmedewerkers zullen spontaan zeggen dat ze een toffe baan hebben? En kun je van jezelf zeggen dat je daar ook actief mee bezig bent? En dan is de hamvraag als je begint te fronsen: waarom niet?"

    Lees verder

  • Vuilmakers

    08 februari '23
    Tot voor kort was de opdrachtgever de baas en boog de opdrachtnemer voor zijn wensen, uit angst een klant te verliezen. Nu zijn de rollen omgedraaid. De opdrachtgever moet zijn best doen om een schoonmaakbedrijf te vinden dat wil en kan leveren. Samen hebben ze eenzelfde probleem: er zijn steeds minder schoonmakers te vinden.

    Lees verder

  • Er is veel bereikt. Er staat veel op het spel!

    19 december '22
    De afgelopen tien jaar heeft de schoonmaaksector zichzelf aan de haren uit het moeras getrokken. Sinds de grote schoonmaakstakingen van 2010 en 2012 hebben schoonmaakbedrijven, vakbonden, opdrachtgevers en intermediairs zich samen ingespannen om de onderlinge verhoudingen te verbeteren en de positie van schoonmakers en het aanzien van schoonmaakwerk naar een hoger plan te tillen. Onder het motto: ‘een eerlijke boterham voor iedereen’ richtten deze partijen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op. Er is veel bereikt.

    Lees verder

  • Klantgezwichtheid

    11 juni '20
    “De klant is koning” zeggen we vaak, en in de praktijk staat bij veel dienstverleners het “ontzorgen” van hun opdrachtgevers voorop. Dat is op zich natuurlijk prima, als het maar niet doorslaat in een automatisme van buigen als een knipmes als de klant wat vraagt.

    Lees verder

  • Schone treinen: resultaat voor én door mensen

    13 juni '19
    Dagelijks rijden er in Nederland ruim 700 treinen die allemaal meerdere keren per dag schoongemaakt worden. Dat gaat niet vanzelf, dat is mensenwerk. En dat doen de schoonmakers ook weer voor mensen, namelijk onze reizigers en NS-collega’s. Juist dat menselijke aspect is doorslaggevend om bij treinschoonmaak het beste resultaat te behalen.

    Lees verder

  • Inschrijven of niet?

    04 december '18
    Vanuit de Code spreken wij opdrachtgevers en inkopers er op aan als zij een aanbesteding of een contractsuitgave in de markt zetten die niet voldoet aan onze normen: eenzijdige weging van prijs, onjuiste kwaliteitsmeting, onvoldoende aandacht voor kwaliteit en haalbaarheid etc. Wij plegen altijd hoor en wederhoor.

    Lees verder

  • De onderkant van de markt

    18 september '18
    In de Code roepen wij marktpartijen op tot verantwoordelijk marktgedrag. Daarmee zijn we sinds 2011 doende en we krijgen steeds meer voet aan de grond: meer ondertekenaars, de Code is maatgevend in de schoonmaakmarkt, de praktijk van best practices en gele kaarten blijkt echt te werken en steeds meer partijen willen zich bij de Code aansluiten.

    Lees verder

  • Toegevoegde waarde

    17 juli '18
    De Code commissie vraagt in toenemende mate aandacht voor de kwaliteit van de uitbestede dienstverlening. Daarbij is met name de toegevoegde waarde voor de klant en de eindgebruiker van belang. Door namelijk teveel focus op prijs te leggen wordt de dialoog in de markt, tussen inkoop en verkoop, teruggedrongen tot een te beperkt deel van de transactie.

    Lees verder

  • Voor een schoon geweten

    12 april '18
    Met de mars voor respect en de acties van schoonmakers werd in 2011 door de werknemers zelf zeer terecht aandacht gevraagd voor de toenemende werkdruk en het afnemende respect voor de vakmensen in de schoonmaak. Met de inrichting van het Schoonmakersparlement hebben de leden van de vakbond FNV een vernieuwende vorm van vertegenwoordigend overleg met een krachtig mandaat neergezet. De maatschappelijke sympathie en publieke aandacht hebben hen geholpen om het probleem op de kaart te zetten.

    Lees verder

  • Topjaar 2018

    05 januari '18
    Graag wens ik alle ondertekenaars en belangstellenden een topjaar 2018 toe, waarin goed zakendoen hand in hand gaat met een goed sociaal beleid. Vanuit de Code gaan we in 2018 gericht inzetten op verbetering van aanbestedingen en contractsuitvragen met:

    Lees verder

  • Kwestieuze aanbesteding

    11 juli '17
    Deze keer nemen we een actuele, nog lopende, aanbesteding onder de loep, met het verzoek aan de lezers van de column hierop te reageren. Die reacties willen we in de Codecommissie goed bestuderen, zodat we de ideeën en meningen uit het veld in de actualiteit kunnen meenemen.

    Lees verder

  • André de Reus geridderd

    02 mei '17
    Op 26 april 2017 is André de Reus Koninklijk onderscheiden als Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

    Lees verder

  • Laagste prijs

    09 maart '17
    Vanaf het begin verzet de Code zich tegen aanbestedingen en contractsuitgiftes tegen laagste prijs alleen. Wij willen dat er een goede afweging plaatsvindt tussen prijs en kwaliteit. Daarbij telt zowel de weging die aan kwaliteit wordt gegeven, als de manier waarop kwaliteit wordt uitgevraagd. De laatste tijd krijgen we klachten over beide.

    Lees verder

  • Samenwerken, vertrouwen en fatsoen

    15 november '16
    Ik ben blij dat de presidentsverkiezingen in Amerika achter de rug zijn. Het machtigste land ter wereld heeft een nieuwe leider. Beide kandidaten hebben de afgelopen maanden bakken vol modder over elkaar uitgestort. Dat is nu voorbij en daar ben ik blij om. Mensen die zo’n hoog ambt ambiëren, horen te beseffen dat ze een moreel kompas zijn voor hun landgenoten. Alleen al om die reden, maar liever natuurlijk uit een oprecht besef van normen en waarden, hoor je elkaar niet zwart te maken en moedwillig te beschadigen. Zo ga je niet met elkaar om.

    Lees verder

  • Wildsourcing

    24 juli '16
    Met het Codeteam schreven we dit jaar een Whitepaper over out- en insourcen. Daarin benadrukken we het belang van een goed sociaal beleid voor de betrokken werknemers, of die nou in eigen dienst van de opdrachtgever werken, of via outsourcing bij een schoonmaakbedrijf. Ook geven we een praktische handleiding om een verantwoorde keuze te maken tussen de twee mogelijkheden, nadrukkelijk niet met politieke argumenten, nadrukkelijk wel met een oog voor professionaliteit en vakmanschap.

    Lees verder

© Copyright 2023 RAS
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacybeleid
Volg ons op Twitter