Blog Laetitia Simonis – Algemeen directeur 1nergiek: “Voor de tofste baan van de wereld heb je alle schakels nodig.”

“De tofste baan van de wereld bestaat en zeker ook in de schoonmaak! Alleen om dat te bereiken moeten zowel bij de werkgever, de opdrachtgever als de schoonmaakmedewerker zelf alle signalen op hetzelfde moment op groen staan.

Bij duurzaam personeelsbeleid, maatschappelijk verantwoord ondernemen, de Code en de cao naleven hebben we allemaal een beeld. Echter hoeveel schoonmaakmedewerkers zullen spontaan zeggen dat ze een toffe baan hebben? En kun je van jezelf zeggen dat je daar ook actief mee bezig bent? En dan is de hamvraag als je begint te fronsen: waarom niet?

Het begint natuurlijk bij de basis. Schoonmaakmedewerkers moeten prettig en veilig kunnen werken. Hieraan dragen alle lagen binnen de werkorganisatie bij; met los zand kun je niks. Elke schakel is van belang en heeft een aandeel in het succes. Die samenwerking vertaalt zich in een bepaalde cultuur en die moet kloppen. Vervolgens is het zaak dat die bedrijfscultuur 1-op-1 aansluit op de cultuur van je opdrachtgevers. Is dat niet zo dan zal dit direct merkbaar zijn in de samenwerking op alle lagen tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en de schoonmaakmedewerker die daartussen wringt.

Tegenwoordig is het zaak dat je je schoonmaakmedewerkers koestert. Maar binden en boeien is altijd belangrijk geweest; niet nu ineens omdat er arbeidsmarktkrapte is. Je kunt medewerkers aan je binden door hen aandacht te geven en een veilige en lerende omgeving voor ze te creëren. Zet de puntjes op de ‘i’ en denk na over wat je als werkgever nog meer kunt doen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met ziekteverzuim? Geef je medewerkers de ruimte om ziek te zijn, ga je het gesprek aan, stuur je een kaartje? Alles speelt mee. Hoe spreek je je medewerkers aan? Ben je daarvan bewust, nu en altijd.

Ja, een werkdrukmeting of medewerkerstevredenheidsonderzoek kan inzicht geven, maar doe er dan ook concreet wat mee. Vraag aan de schoonmaakmedewerkers wat er anders kan en betrek ze bij het zoeken naar oplossingen. Ga elk jaar een 15-minutengesprek aan om te vragen hoe het met iemand gaat. Wat vinden ze leuk in het werk, waar zijn ze trots op, waar lopen ze tegenaan? Vergeet niet dat plezier in het werk altijd boven geld staat in de overzichten.

Kortom, er komt heel wat kijken om ervoor te zorgen dat alle boxen worden aangetikt. Het is geen hogere wiskunde maar wel een hele intensieve manier van werken om een schoonmaakorganisatie zo te laten groeien en dat moet je vol blijven houden. En ja, dat gaat ervoor zorgen dat je afscheid moet nemen van collega’s of opdrachtgevers die niet meegaan. Dat hoort erbij. Als je het dan goed doet, weet ik zeker dat je schoonmaakmedewerkers spontaan zullen roepen dat ze de tofste baan van de wereld hebben.

Want mocht er toch een keer wat minder energie in gestoken worden, als mensen zich overall gehoord, gezien en gerespecteerd voelen, vinden ze dat niet erg. De diepgewortelde afstrafcultuur in de schoonmaakbranche of schoonmaakmedewerkers dwingen iets te doen werkt niet. Leg uit waarom iets gebeurt en geef medewerkers de ruimte om dingen te proberen, ook al gaat het niet altijd goed. Vooral in de leermodus blijven en elkaar aanspreken houdt iedereen scherp. Zorg voor de juiste mensen op de juiste plekken, waarbij iedereen zich bewust moet zijn van zijn of haar voorbeeldfunctie.

Om af te sluiten waarom het misschien bij jou in de organisatie nog niet zo goed geregeld is. Het allerbelangrijkste is om dit niet alleen te vertellen, maar ook te doen. Elke dag weer en met iedereen!”

 

Kijk hier het webinar terug.