Home
Nieuws
Over
Wat is de Code?
Waarom bestaat de Code?
Wat biedt de Code?
Voor wie is de Code?
Hoe onderteken ik de Code?
Brede Code
Praktijk
Voorbereiding aanbesteding
Inkooptraject
Uitvoering van contract
Evaluatie / bijstelling
Toepassing
Algemeen
Best Practice Awards
Code-doelen
Zelfverklaring
Onjuiste toepassing van de Code
Downloads
Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Code of Responsible Market Conduct
Handreiking EMVI
Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
Best Practice Awards Bundel
Mijn Code
Contact
Home
Nieuws
Over
Wat is de Code?
Waarom bestaat de Code?
Wat biedt de Code?
Voor wie is de Code?
Hoe onderteken ik de Code?
Brede Code
Praktijk
Voorbereiding aanbesteding
Inkooptraject
Uitvoering van contract
Evaluatie / bijstelling
Toepassing
Algemeen
Best Practice Awards
Code-doelen
Zelfverklaring
Onjuiste toepassing van de Code
Downloads
Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Code of Responsible Market Conduct
Handreiking EMVI
Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
Best Practice Awards Bundel
Mijn Code
Contact
10 mei '22
Bert van Boggelen nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak
Per 1 juni treedt Bert van Boggelen aan als nieuwe voorzitter van de Code Schoonmaak. Hij volgt in deze functie Kees Blokland op. Blokland is voorzitter vanaf het eerste uur van de Code in 2010 en draagt nu het stokje over. ‘Het wordt tijd om een ander de voorzittershamer in de hand te geven. Nieuwe […]
Lees verder
06 mei '22
LIVE: RAS app – Voor jou gemaakt!
LIVE: RAS app – Voor jou gemaakt! De RAS app is live! Meer weten? Bekijk onderstaande video, check onze actiewebsite en deel de app met jouw medewerkers. We hebben een leuke winactie voor werknemers in de branche! Zij maken kans op een mobiele telefoon!
Lees verder
20 april '22
Goede uitvraag bij aanbesteding is cruciaal
Bij een aanbesteding van de schoonmaak van een Gemeentehuis in Noord-Holland blijkt weer eens hoe belangrijk het is om de juiste woordkeuze te kiezen. Het zittende schoonmaakbedrijf vindt dat zij door een bepaalde uitleg van de, door de gemeente contracteerde, inkoopstichting op voorhand geen faire kans gekregen heeft. De inkoopstichting zegt in een toelichting het […]
Lees verder
30 maart '22
Geert van de Laar nieuwe voorzitter Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Vanaf 1 juli 2022 is Geert van de Laar de opvolger van Kees Blokland Het algemeen bestuur van de Stichting Code Verantwoordelijk Marktgedrag benoemt Geert van de Laar per 1 juli 2022 tot voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Daarmee is Van de Laar de opvolger van Kees Blokland, die sinds het ontstaan van de […]
Lees verder
25 februari '22
Poëtische voorzitter Code Commissie Kees Blokland draagt fakkel over
Kees Blokland (74), voorzitter van de Code Commissie Verantwoordelijk Marktgedrag, heeft na 10 jaar met verve aan het roer gestaan te hebben besloten dat de tijd aangebroken is om afscheid te nemen van deze commissie.
Lees verder
25 februari '22
“Klacht bij Code Schoonmaak is gratis leermoment”
De klachtencommissie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag kreeg in 2021 acht klachten binnen. Die variëren van het overnemen van personeel, het onheus toekennen van een opdracht tot aan het niet nakomen van de cao of het slecht informeren van het personeel. “We hebben het idee dat dit nog maar het topje van de ijsberg is.”
Lees verder
27 januari '22
De gouden tip: een vriendelijke groet kost niets
Hoe kijkt een hospitality-expert van buíten de branche aan tegen gastvrijheid in de schoonmaak? En wat kunnen schoonmaakbedrijven daarvan leren? We vroegen het aan Nik Staakman. De gouden tip: “Een vriendelijke groet kost niets.
Lees verder
07 december '21
Haal meer rendement uit je contract
Goede en duurzame contracten zijn goed voor de economie. Daarom subsidieert de RAS volgend jaar weer trainingen waarmee je je contracten beter laat aansluiten bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Lees verder
16 november '21
Wijziging Gids Proportionaliteit
Per 1 januari 2022 wordt de gids Proportionaliteit gewijzigd. Doel is de balans tussen de belangen van opdrachtgevers en opdrachtnemers te herstellen. De wijzigingen betreffen hoofdstuk 4 van de Gids. Deze gaat over de Aanbestedingsfase.
Lees verder
29 oktober '21
Webinar: Van beleid naar praktijk: wat brengt de Code jou?
De Code wil dat iedere uitbesteding van diensten in Nederland winst oplevert voor álle betrokkenen. Voor ondernemer, opdrachtgever én medewerker. Maar hoe implementeer je die mooie beleidsdoelen in de praktijk?
Lees verder
09 september '21
ERASMUS MC, HAGO ZORG EN HAGO NEDERLAND WINNEN DE GOUDEN BEST PRACTICE AWARD 2021
Op 9 september 2021 werd voor de achtste keer de Best Practice Award uitgereikt tijdens een hybride uitzending. Dit jaar niet één Best Practice Award, maar 5 Awards. De jury is onder de indruk van hoe alle genomineerden adequaat hebben ingespeeld op de coronaperiode en ziet hen allemaal als winnaars. Toch kreeg één best practice in totaal de meeste stemmen.
Lees verder
Volg live de verkiezing van de Best Practice Award 2021
Volg live de verkiezing van de Best Practice Award 2021 Op donderdag 9 september 2021 zullen de Best Practice Awards uitgereikt worden. Vijf finalisten wachten in spanning af wie de winnaar wordt. U kunt deze uitreiking online volgen, het is ditmaal een hybride uitzending met studiobeelden afgewisseld met sfeerimpressies op de locaties van de genomineerden. […]
Lees verder
27 augustus '21
Stem nu op uw favoriete Best Practice!
Vijf Best Practices strijden om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Op 9 september 2021 zal deze award voor de achtste keer worden uitgereikt.
Lees verder
23 augustus '21
Een mooi voorbeeld uit de praktijk – deel 2/2
Ieder jaar worden mooie cases voor de Best Practice Award verkiezing ingeleverd. Het is een ware uitdaging voor de jury om de best practices te selecteren die meedingen naar de Award. Helaas vallen er hierdoor partijen af die wel een mooi verhaal delen maar die niet volledig voldoen aan de verkiezingsvoorwaarden. Zo ook dit jaar.
Lees verder
19 augustus '21
Een mooi voorbeeld uit de praktijk – deel 1/2
Ieder jaar worden mooie cases voor de Best Practice Award verkiezing ingeleverd. Het is een ware uitdaging voor de jury om de best practices te selecteren die meedingen naar de Award. Helaas vallen er hierdoor partijen af die wel een mooi verhaal delen maar die niet volledig voldoen aan de verkiezingsvoorwaarden. Zo ook dit jaar.
Lees verder
10 augustus '21
Inschrijvingen Golden Service Awards 2021 geopend
De inschrijvingen voor de Golden Service Awards 2021 zijn geopend! Nomineer vóór 1 september jouw Schoonmaker van het Jaar, Schoonmaakteam van het Jaar, Leidinggevende van het Jaar en Glazenwasser van het Jaar.
Lees verder
03 augustus '21
Stem nu op uw favoriete Best Practice!
Vijf Best Practices strijden om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Op 9 september 2021 zal deze award voor de achtste keer worden uitgereikt.
Lees verder
18 juni '21
Finalisten Best Practice Award 2021 bekend
Vandaag heeft de jury bekend gemaakt welke vijf cases genomineerd zijn voor de Best Practice Award 2021. Bijzondere best practices die laten zien hoe ketenpartners in tijde van corona samenwerken en de Code Verantwoordelijk Marktgedrag niet uit het oog verliezen.
Lees verder
10 juni '21
Samenwerking ondernemers en opdrachtgevers tijdens coronajaar: zowel dialoog als gevoel van onbegrip
Het merendeel van de ondernemers in de facilitaire sector heeft uiteenlopende ervaringen gehad met hun opdrachtgevers tijdens coronatijd: zowel begrip, hulp en dialoog als ook het doorschuiven van problemen. Dat is een van de belangrijkste conclusies van het onderzoek naar de samenwerking in de facilitaire dienstverlening tijdens coronatijd.
Lees verder
19 maart '21
Het is weer zo ver! Je kunt je Best Practice indienen!
De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag wil aandacht besteden aan de best practices van bedrijven, die ook in tijden van crisis de Code hoog in het vaandel hielden. Het onderwerp van deze best practice is dan ook: Partnership in coronatijd
Lees verder
16 maart '21
Schone hotels én schone handen: Code, CNV, inspectie, hotels en schoonmaakbedrijven werken samen
Al jaren kijken verschillende partijen met argusogen naar de hotelschoonmaak. Het gaat daar namelijk nog weleens mis. Dat werd afgelopen najaar, midden in de coronapandemie, nog eens pijnlijk duidelijk door een reportage van tv-programma Kassa, waarin bleek dat de hygiëne in de onderzochte hotelkamers te wensen overliet.
Lees verder
12 maart '21
Marktwerking: wat is het en deugt het?
Marktwerking is in Nederland vaak ingezet, maar de laatste tijd klinkt er steeds vaker kritiek op. Maar wat betekent marktwerking precies en is het goed of verkeerd?
Lees verder
12 maart '21
Dakloze schoonmaakster krijgt verrassing van haar leven
Een schoonmaakster in New York is door de coronacrisis haar baan kwijtgeraakt. De dame werkte al twintig jaar in hetzelfde pand en ontwikkelde een goede band met de bewoners. En die wilden maar al te graag wat terugdoen toen zij hoorden dat de huishoudster noodgedwongen haar huis moest verlaten...
Lees verder
07 januari '21
Filmcampagne duurzame inzetbaarheid voor werkgevers én werknemers
Wat is duurzame inzetbaarheid? Wat levert het op? En hoe kun je gezond en prettig blijven werken tot aan je pensioen? Deze vragen worden beantwoord in de nieuwe 10-delige filmcampagne duurzame inzetbaarheid.
Lees verder
22 december '20
Winnaars Golden Service Awards zijn bekend!
De jury heeft de winnaars van de Golden Service Awards 2020 op donderdag 3 december tijdens een online uitzending bekendgemaakt.
Lees verder
meer berichten worden geladen ...
Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?
Vul dan hieronder uw gegevens in en wij houden u op de hoogte.