27 augustus '21

Stem nu op uw favoriete Best Practice!

Vijf Best Practices strijden om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Op 9 september 2021 zal deze award voor de achtste keer worden uitgereikt. Met ditmaal aandacht voor hoe ketenpartners ten tijde van corona hebben samen-gewerkt en de Code nageleefd. De jury vindt het belangrijk dat het publiek ook een stem kan uitbrengen. Daarom kan van 1 augustus tot 5 september online gestemd worden op één van de Best Practices.

De finalisten zijn…
De vijf samenwerkingsrelaties die de jury heeft uitgekozen als finalist voor de Best Practice Award 2021 zijn (in willekeurige volgorde):

Hago Rail Services en NS
Door minder reizigers was er minder schoonmaakwerk. Tegelijk was een schone trein belangrijker dan ooit! Onderlinge openheid over belangen en financiën zorgden voor vertrouwen en doen wat nodig was. Met samen ontwikkelde signaalwaarden werd het op- en afschalen beter voorspelbaar. De andere werkuren werd in goed overleg opgelost door o.a. ander werk via een flexpool, meer rust in de roosters en de vakbond en HRS maakten afspraken om flexibel om te gaan met teruggeven van vakanties en het meenemen van verlofuren naar het nieuwe jaar. Zo zorgden NS, HRS en vooral de flexibele en betrokken schoonmakers samen voor schone treinen voor reizigers met een vitaal beroep.

Gom Offices en TNO
TNO besloot tijdens de lockdown vanwege COVID-19, het bestaande schoonmaakcontract te respecteren om te voorkomen dat de schoonmaakmedewerkers zich zorgen zouden moeten maken over hun werk of contract. Samen met Gom Offices werden de werkzaamheden tijdens de coronaperiode alternatief, flexibel en kostenneutraal ingevuld.

Schoonmaakbedrijf Aalbers, Hectas Facility Services en HAN University of Applied Sciences
Door krachtige en gelijkwaardige samenwerking is meerwaarde gecreëerd. Als collega’s en niet als concurrenten hebben de schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis gezamenlijk gekeken naar wat schoonmaaktechnisch, financieel en menselijk nodig was. Schoonmakers werden betrokken bij de flexibele inzet en hiervoor gewaardeerd.

Hago Zorg en Erasmus MC en Hago Nederland
Vanaf de eerste golf van de pandemie hebben de drie partijen in nauwe samenwerking gezorgd voor 24/7 opschaling van reinigingswerkzaamheden. De AHOY-medewerkers van Hago Nederland die thuis kwamen te zitten, werden getraind en onder begeleiding (i.v.m. protocollaire desinfectie schoonmaak) bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam ingezet. Gezamenlijk vormden zij een trots team dat 24 uur paraat stond.

Novon Schoonmaak Gebouwen met Trajectum, Centerparcs Parc Sandur
Deze ketenpartners hebben een manier gevonden om op vernieuwende wijze met de coronacrisis om te gaan door werknemers van locaties die gesloten werden over te plaatsen naar andere locaties mét werk. Hierdoor is werkgelegenheid behouden, de werkdruk verlicht én gezorgd voor meer werkplezier door afwisseling en ontwikkeling in het werk.

Alle betrokken organisaties brengen de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche succesvol in de praktijk. Met als resultaten: verbeterde arbeidsomstandigheden, een versterking van de betrokkenheid van de schoonmaakmedewerker en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

Online stemming
Van 1 augustus tot 5 september 2021 kan er gestemd worden op de vijf finalisten. Per persoon kan er één stem worden uitgebracht.

 

Klik hier om te stemmen

 

Awarduitreiking op 9 september 2021
Tijdens de Best Practice Awarduitreiking zullen de vijf finalisten zich presenteren. De genomineerden vertellen met een eigen videoboodschap waarom zij denken de Award te winnen. Het wordt geen fysieke bijeenkomst maar een hybride uitzending: dagvoorzitter Richard de Hoop presenteert de uitreiking vanuit de studio van de RAS in Den Bosch. Vanuit hier wordt er een live verbinding gemaakt met de feestelijke locaties van de genomineerden. Informatie over deelname aan de uitzending volgt in augustus via www.codeschoonmaak.nl.