‘Samenwerking geeft kracht’

Kracht door samenwerking is goed voor opdrachtgever, adviesbureau, opdrachtnemer én werknemer

De regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op 19 november 2018 was een bijzonder evenement. Worldhotel Wings in Rotterdam Airport was gastheer én ondertekenaar. Hierbij waren niet alleen opdrachtnemers uit de schoonmaaksector maar ook opdrachtnemers uit de verhuisbranche aanwezig. Een uniek experiment dat voor herhaling vatbaar is. ‘Die combinatie van twee sectoren gaf een bijzondere sfeer aan de bijeenkomst’, aldus de heer Blokland. Naast het Worldhotel Wings hebben de volgende organisaties de Code ondertekend: AWB Reinigingdiensten, Djobbel, Flexx Facility, Hoeksel Aanbestedingen, R&S Cleaning en zonen en schoonmaakbedrijf Pendrecht, werkzaam in of voor de schoonmaaksector en A.J. van Deudekom, JB Vlaming en zonen, Meta Top Movers, Mondial Kattenberg Verhuizingen, Mondial Movers BV, Mondial van Buuren Verhuizingen BV, Mondial Waaijenberg Verhuizers BV, Team Relocations BV, Top Movers Nederland BV, UTS Abbink en Voerman International BV, werkzaam als projectverhuizers.

Diverse redenen om de Code te ondertekenen
Elke nieuwe ondertekenaar heeft zijn eigen reden(en) om de Code te ondertekenen. Zo wordt toepassing van de Code gezien als verantwoord ondernemen, worden de uitgangspunten breed onderschreven en willen organisaties de doorgeschoten marktwerking tegengaan. ‘Ik leg als adviseur graag een bodem in de prijs zodat een prijs wordt betaald waarvoor de dienstverlening ook geleverd kan worden’, aldus de heer Hoeksel van Hoeksel Aanbestedingen. ‘Helaas komen we nog tegen dat de klus geklaard moet worden, waarbij niet relevant is op welke manier dat dan gebeurt. Dat willen we niet meer’, aldus de heer Stuij van Mondial Movers. ‘En wij willen graag die negatieve prijsspiraal onderbreken en dat kan samen’, is de mening van de heer Sens van A.J. van Deudekom. ‘Die gezamenlijke kracht stralen we uit door ondertekening van de Code’, aldus de heer van de Vliet van Voerman International BV. Mevrouw Zwaan van Flexx Facility laat facilitair managers van opdrachtgevers graag meelopen op een klus: ‘dan zien ze vanzelf wat ze van de schoonmakers vragen en of dat überhaupt haalbaar is’.

Goed werkgeverschap
Schoonmaakbedrijf Beercoo, opdrachtnemer bij Worldhotel Wings en ondertekenaar van de Code sinds 2014, toont goed werkgeverschap op een bijzondere manier. Zij voeren als handelsmerk de smiley en willen dat hun werknemers die smiley in hun werk voelen, gezien en zich gewaardeerd voelen. Daarom heeft Beercoo een kookboek samengesteld. ‘Hierin laten we de schoonmakers aan het woord. Zij vertellen over waarom ze bij Beercoo werken, wat hun gelukkig maakt. Ook geven ze een recept van een gerecht dat ze zelf graag maken. Dit kookboek geeft de schoonmakers een gezicht’, aldus de heer van Kan, manager marketing en support bij Beercoo. Hij biedt aan de heer Blokland, voorzitter van de Code, het eerste exemplaar aan.

Verbeteringen mogelijk
Beercoo vindt hun visie over omgang met schoonmakers terug bij opdrachtgever Worldhotel Wings. ‘We streven naar een goede samenwerking waarbij onze hotelmedewerkers de schoonmakers kennen en vice versa. Iedereen zou zich happy moeten voelen op zijn werk’, aldus de heer Noorderbos, algemeen directeur van het hotel. ‘Hiermee is dit hotel met deze keuze een positief voorbeeld in de hotelwereld’, aldus de heer Keijzer, projectleider Schoonmaak Inspectie SZW. ‘We zien helaas ook andere voorbeelden, die grenzen aan moderne slavernij. Waarbij de mens achter de medewerker wordt vergeten’. We doen dan niet alleen een controle maar voeren ook het gesprek met opdrachtgever’.

Best practices
De heer Blokland verzoekt aanwezigen om best practices van de toepassing van de Code. ‘We delen gele kaarten uit als het niet goed is maar veel liever besteden we aandacht aan de goede voorbeelden. Daarom ook heeft de codekamer Schoonmaak de best practices van de afgelopen jaren gebundeld. Tijdens de uitreiking van de Best Practice Award op 24 januari 2019 komt daar weer een aantal nieuwe best practices bij’. De heer van Santen van Mondial Waaijenberg Verhuizers BV vraagt aandacht voor andere goede voorbeelden. ‘Ik kan me zo voorstellen dat er ook bij de projectverhuizers goede voorbeelden te vinden zijn’. De heer van Schalkwijk, contractmanager Rijksbrede Verhuisdiensten, geeft daarvan direct een voorbeeld: ‘Wij hebben nu samenvattingen van meerdere contracten gemaakt. Deze zijn bedoeld voor dagelijks gebruik. Gebruikers kunnen hiermee snel zien wat wel en wat niet mogelijk is’.