In gesprek met de opdrachtgever over de Code

Veel schoonmaakbedrijven hebben de Code ondertekend. Zij vinden de uitgangspunten van de Code het volgen waard. Ook voor hun opdrachtgevers. Als meerdere organisaties in de keten (opdrachtgever-opdrachtnemer) conform de Code werken, heeft dit immers het meeste effect.
Steeds meer opdrachtnemers kiezen ervoor om geen zaken te doen met opdrachtgevers die de Code niet volgen. Zij brengen de Code in elk gesprek met hun opdrachtgevers aan de orde. Ze leggen uit wat het doel is van de Code en waar deze voor staat (fatsoenlijk zaken doen met elkaar). Én ze leggen uit dat er geen sprake is van zakendoen met elkaar als niet ook de opdrachtgever de Code ondertekent. Overigens geldt dit ook andersom: opdrachtgevers doen alleen nog zaken met schoonmaakbedrijven die de Code hebben ondertekend.

Klik hier voor het artikel ‘Schoonmakers dragen bij aan positief beeld Schiphol én de BV Nederland’

Maar ondanks dat, hebben nog steeds minder opdrachtgevers dan opdrachtnemers de Code ondertekend. Schoonmaakbedrijven kunnen hier verandering in brengen: door hun eigen opdrachtgever(s) te benaderen over de Code. Om bedrijven hierbij te ondersteunen heeft de Code een toolbox ontwikkeld. Hierin zijn handige instrumenten en documenten opgenomen. U kunt deze gebruiken bij het benaderen van uw eigen opdrachtgever(s).

Vergeet u niet de namen en contactgegevens van opdrachtgevers die met u de Code ondertekenen aan ons doorgeven? Wij nemen ze dan op de website op als ondertekenaar.

Er zijn nog genoeg opdrachtgevers over om te benaderen. Het CBS heeft in 2015 berekend dat er ruim 1.450.000 bedrijven zijn in Nederland. Bij de Code zijn iets meer dan 300 opdrachtgevers aangesloten. Werk aan de winkel dus.

Wilt u weten wat er in de toolbox zit, log dan in op uw eigen Code pagina. Klik hier om uw unieke URL-link op te vragen.