Home
Nieuws
Blogs
Over ons
Missie en visie
Wat is de Code?
Waarom bestaat de Code?
Wat biedt de Code?
Voor wie is de Code?
Hoe onderteken ik de Code?
Brede Code
In de praktijk
Top 10 gedragsregels bij aanbesteding
Voorbereiding aanbesteding
Inkooptraject
Uitvoering van contract
Evaluatie / bijstelling
Algemeen
Best Practice Awards
Code-doelen
Zelfverklaring
Onjuiste toepassing van de Code
Downloads
Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Code of Responsible Market Conduct
Handreiking EMVI
Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
Best Practice Awards Bundel
Handreiking verbeterpunten contractmanagement
Contact
Mijn code
Home
Nieuws
Blogs
Over ons
Missie en visie
Wat is de Code?
Waarom bestaat de Code?
Wat biedt de Code?
Voor wie is de Code?
Hoe onderteken ik de Code?
Brede Code
In de praktijk
Top 10 gedragsregels bij aanbesteding
Voorbereiding aanbesteding
Inkooptraject
Uitvoering van contract
Evaluatie / bijstelling
Algemeen
Best Practice Awards
Code-doelen
Zelfverklaring
Onjuiste toepassing van de Code
Downloads
Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Code of Responsible Market Conduct
Handreiking EMVI
Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
Best Practice Awards Bundel
Handreiking verbeterpunten contractmanagement
Contact
Mijn code
Training: Rendement uit het contract
18 augustus '20
Een contract sluiten is één ding, contractafspraken uitvoeren en de realisatie daarvan volgen is iets anders. Terwijl aandacht voor het contract en de afspraken opdrachtgever en opdrachtnemer veel kan opleveren. Focus op contractmanagement wordt steeds belangrijker, ook in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Lees verder
‘De schoonmaker is cruciaal’
18 juni '20
‘De schoonmaker is cruciaal’ Nog meer waardering in deze tijden hebben zij meer dan verdiend Maandag 15 juni, de Dag van de Schoonmaker. Een uitgelezen dag om een ondertekensessie voor de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te organiseren. Gastheer is deze keer WerkwIJSS in IJsselstein. Onderdeel van WerkwIJSS is WerkwIJSS Schoon, het onderdeel dat deze dag de […]
Lees verder
Webinar ‘Goed werkgeven aan ouders met jonge kinderen’
19 mei '20
Hoe word je een goede werkgever voor ouders met jonge kinderen? Een thema dat in deze coronatijd misschien wel actueler is dan ooit. Werkgeven aan ouders die werk met de zorg voor kinderen moeten combineren vraagt om een speciale aanpak.
Lees verder
Verantwoordelijk marktgedrag is juist nu uw afspraken nakomen
21 april '20
“Het coronavirus houdt ons allemaal in de greep, voor elkaar zorgen is belangrijker dan ooit”, zegt Kees Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Lees verder
Een mooi voorbeeld van ketensamenwerking
19 maart '20
Door de gepaste maatregelen in verband met het Coronavirus werken vrijwel alle medewerkers van Ricoh Nederland vanuit huis. Omdat ons hoofdkantoor hierdoor nog maar nauwelijks wordt gebruikt heeft ons Facility Management, in goed overleg met ons schoonmaakbedrijf Asito nieuwe tijdelijke afspraken gemaakt.
Lees verder
‘Blijf in gesprek met elkaar’
06 maart '20
De eerste regionale ondertekening van 2020 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag levert weer 13 nieuwe ondertekenaars op. Gastheer Van Noort ziet bedrijven uit drie sectoren aanschuiven, Beveiliging, Schoonmaak- en Glazenwassersbranche en Verhuizers. ‘Voor alle opdrachtnemers is het van belang in gesprek te komen en te blijven met de opdrachtgever’, aldus de heer Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. ‘De Code kan daarin een verbindende factor zijn’.
Lees verder
Avans omarmt Code Schoonmaak met dank aan CSU
13 februari '20
Eind januari ondertekende Avans Hogeschool in aanwezigheid van schoonmaakpartner CSU de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Daarmee onderstrepen Avans en CSU het belang van het realiseren van evenwichtige marktverhoudingen en goede werkomstandigheden voor het schoonmaakpersoneel.
Lees verder
“Sociaal beleid voor 500.000 facilitaire dienstverleners verdient oprechte zorg en aandacht”
11 februari '20
Om het appèl van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op marktpartijen, opdrachtgevers, opdrachtnemers en intermediairs te versterken is deze maand een vooraanstaand Comité van Aanbeveling opgericht.
Lees verder
‘Code inspireert tot gezond marktgedrag’
20 december '19
Schoonmaakbedrijven en verhuisbedrijven organiseerden op 21 november 2019 in Amersfoort een regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. ‘Gezond marktgedrag is nodig, in het belang van de bedrijven, maar zeker ook van dat van de consument en de werknemer. Waar dat niet het geval is, is actie geboden.
Lees verder
De Haagse Hogeschool ondertekent de Code
19 december '19
Op maandag 9 december hebben de heren Olaf Falet ( Unitmanager Facility Services en Huisvesting) en Joris Nicolaas (Senior inkoper) namens De Haagse Hogeschool de Code Verantwoordelijk Marktgedrag getekend. Tijdens een boeiende sessie werd gesproken over de principes van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag, de visie van De Haagse Hogeschool op facilitair sociaal beleid en de vertaling hiervan naar de eigen werkvloer.
Lees verder
‘Code onderdeel van ons keurmerk’
09 december '19
‘Code onderdeel van ons keurmerk’ We willen graag dat leden de Code ondertekenen Aansluitend aan de algemene ledenvergadering van SieV! op 21 november 2019 vindt de laatste regionale ondertekening van 2019 van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag plaats. ‘We heten SieV! leden van harte welkom als ondertekenaar van de Code. En als ondertekening makkelijker wordt door […]
Lees verder
‘Code als paraplu voor alle partijen’
14 oktober '19
‘Code als paraplu voor alle partijen’ Gezamenlijk optrekken om beunhazen uit de markt te krijgen Schoonmaakbedrijven en verhuisbedrijven organiseerden op 7 oktober 2019 in Den Bosch een regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. ‘Gezamenlijk optrekken tegen beunhazen helpt. En dat kan prima via de verschillende codekamers waarin partijen zijn verenigd. De codekamers kunnen vanuit […]
Lees verder
Training: Rendement uit het contract
08 oktober '19
Een contract sluiten is één ding, contractafspraken uitvoeren en de realisatie daarvan volgen is iets anders. Terwijl aandacht voor het contract en de afspraken opdrachtgever en opdrachtnemer veel kan opleveren. Focus op contractmanagement wordt steeds belangrijker, ook in de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Lees verder
Een schoonmaker wil als mens worden gezien
05 september '19
Wie kent de naam Cemsto nog en wie weet nog wat die betekent? Cemsto staat voor Chemische en mechanische stofbestrijdingsorganisatie, in de tweede helft van de twintigste eeuw het grootste schoonmaakbedrijf in Nederland, toen bijna een merknaam. Nu na een aantal naamswisselingen opgegaan in een internationale organisatie. Ik begon er als personeelsman, en heb, om de beleving van het werk aan den lijve te ervaren, een aantal maanden elke avond een bankfiliaal in Amsterdam schoongemaakt.
Lees verder
Code commissie trekt gele kaart Europese Commissie Petten in
06 juni '19
De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf (hierna: commissie) heeft op 20 december 2018 een gele kaart uitgereikt aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources te Petten. De aanleiding was het gunningscriterium laagste prijs. De commissie heeft op 9 april 2019 een open en constructief gesprek gevoerd met EC Petten en besloten om de gele kaart in te trekken.
Lees verder
Podcast: Nut en noodzaak Code Schoonmaak bewezen?
16 mei '19
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak en Glazenwassersbranche, kortweg De Code, hangt als een fluwelen deken over de branche. Geestelijk vader Kees Blokland maakt zich, sinds zijn pensionering in 2011, hard voor een fatsoenlijk spel van vraag en aanbod met als doel verbetering van de arbeidsverhoudingen. Hoe hangt de vlag erbij anno 2019? Is een potentiële gele kaart voldoende afschrikwekkend en heeft de Code haar nut bewezen?
Lees verder
Klachten code schoonmaak: lukrake controles, foute bijverdiensten en bizarre boetes
30 april '19
Hardleers. Dat woord springt in gedachten bij het lezen van de klachten die in de afgelopen twee jaar binnen zijn gekomen bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Twee schoonmaakadviesbureaus lappen de code keer op keer aan de laars.
Lees verder
Blokland en Westerlaken (van codecommissie) hekelen “eersteklas recidivisten”
30 april '19
Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag, en Rob Westerlaken, namens de OSB lid van de klachtencommissie van de code, constateren dat er nog een hele weg te gaan is voordat de code gemeengoed is onder opdrachtgevers. “We voelen ons vrij om ons uit te spreken.”
Lees verder
Integriteit
25 april '19
Fatsoenlijk zaken met elkaar doen vereist integriteit van alle betrokkenen: opdrachtgever, opdrachtnemer/werkgever, adviseur en werknemer. Dit geldt voor alle fasen in het proces, niet alleen voor het inkoopproces maar ook voor de uitvoering van contractsafspraken.
Lees verder
‘Voorbeeldgedrag begint bij jezelf’
01 april '19
Op 27 maart 2019 vindt alweer de derde regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag van 2019 plaats. Beercoo Schoonmaakgroep fungeert bij deze bijeenkomst als gastheer. ‘De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is als stevig signaal uit de markt nog steeds nodig’, opent de heer van Kan namens Beercoo Schoonmaakgroep de bijeenkomst. ‘Daarom zijn wij heel blij met deze nieuwe ondertekenaars’.
Lees verder
Verantwoord aanbesteden begint bij opdrachtgever
26 maart '19
"Adel verplicht. Bij de stand van onze organisatie hoort dat wij verantwoord ondernemen”, zo vindt Pier Eringa, president-directeur van ProRail. De spoorwegbeheerder krijgt jaarlijks 2 miljard euro om te investeren in het spoor. Verantwoord ondernemen betekent volgens Eringa echter meer dan er slechts voor zorgen dat dit geld niet verspild wordt.
Lees verder
‘Benadruk het belang van de kwaliteit’
14 februari '19
Op 11 februari 2019 vond er weer een interessante regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag plaats, ditmaal bij de ondernemingsorganisatie VNO- NCW in Den Haag. De heer De Boer sloot bij de bijeenkomst aan om zelf te horen waarom de kersverse ondertekenaars de Code graag willen ondertekenen.
Lees verder
Hoe communiceer je een kostenverhoging in de schoonmaak?
04 februari '19
Daar was dan net voor de kerst de nieuwe cao-schoonmaak. Met een loonsverhoging van 3% in 2019, 3% in 2020 en 1,5% in 2021. Daar bovenop komt onder andere een verhoging van de eindejaarsuitkering. Hoe berekenen schoonmaakbedrijven dat door? En: hoe communiceer je dat naar je klanten?
Lees verder
‘Onze mensen zijn goud waard’
31 januari '19
‘Onze mensen, de schoonmakers, zijn goud waard’, daarover zijn de kersverse ondertekenaars het roerend eens. Voorafgaand aan de uitreiking van de Best Practice Award 2018 vond de eerste regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag plaats. Tijd en plaats van handeling: donderdag 24 januari 2019 in Mediaplaza in de Jaarbeurs in Utrecht
Lees verder
Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”
29 januari '19
Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen de muur? Of hou je je rug recht en kies je voor de mensen van de werkvloer? Hoe kan het anders, beter, met meer respect?
Lees verder
meer berichten worden geladen ...
Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?
Vul dan hieronder uw gegevens in en wij houden u op de hoogte.