Home
Nieuws
Over
Wat is de Code?
Waarom bestaat de Code?
Wat biedt de Code?
Voor wie is de Code?
Hoe onderteken ik de Code?
Brede Code
Praktijk
Voorbereiding aanbesteding
Inkooptraject
Uitvoering van contract
Evaluatie / bijstelling
Toepassing
Algemeen
Best Practice Awards
Code-doelen
Zelfverklaring
Onjuiste toepassing van de Code
Downloads
Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Code of Responsible Market Conduct
Handreiking EMVI
Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
Best Practice Awards Bundel
Mijn Code
Contact
Home
Nieuws
Over
Wat is de Code?
Waarom bestaat de Code?
Wat biedt de Code?
Voor wie is de Code?
Hoe onderteken ik de Code?
Brede Code
Praktijk
Voorbereiding aanbesteding
Inkooptraject
Uitvoering van contract
Evaluatie / bijstelling
Toepassing
Algemeen
Best Practice Awards
Code-doelen
Zelfverklaring
Onjuiste toepassing van de Code
Downloads
Whitepaper – Verantwoord Inbesteden en Uitbesteden
Whitepaper – Glasbewassing inkopen (Schoonmakend Nederland)
Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Code of Responsible Market Conduct
Handreiking EMVI
Communicatie in de schoonmaakketen – Checklist
Jorcho van Vlijmen – Ik zie, ik zie, wat jij niet ziet (samenvatting)
Best Practice Awards Bundel
Mijn Code
Contact
30 april '19
Klachten code schoonmaak: lukrake controles, foute bijverdiensten en bizarre boetes
Hardleers. Dat woord springt in gedachten bij het lezen van de klachten die in de afgelopen twee jaar binnen zijn gekomen bij de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Twee schoonmaakadviesbureaus lappen de code keer op keer aan de laars.
Lees verder
30 april '19
Blokland en Westerlaken (van codecommissie) hekelen “eersteklas recidivisten”
Kees Blokland, voorzitter van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag, en Rob Westerlaken, namens de OSB lid van de klachtencommissie van de code, constateren dat er nog een hele weg te gaan is voordat de code gemeengoed is onder opdrachtgevers. “We voelen ons vrij om ons uit te spreken.”
Lees verder
25 april '19
Integriteit
Fatsoenlijk zaken met elkaar doen vereist integriteit van alle betrokkenen: opdrachtgever, opdrachtnemer/werkgever, adviseur en werknemer. Dit geldt voor alle fasen in het proces, niet alleen voor het inkoopproces maar ook voor de uitvoering van contractsafspraken.
Lees verder
01 april '19
‘Voorbeeldgedrag begint bij jezelf’
Op 27 maart 2019 vindt alweer de derde regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag van 2019 plaats. Beercoo Schoonmaakgroep fungeert bij deze bijeenkomst als gastheer. ‘De Code Verantwoordelijk Marktgedrag is als stevig signaal uit de markt nog steeds nodig’, opent de heer van Kan namens Beercoo Schoonmaakgroep de bijeenkomst. ‘Daarom zijn wij heel blij met deze nieuwe ondertekenaars’.
Lees verder
26 maart '19
Verantwoord aanbesteden begint bij opdrachtgever
"Adel verplicht. Bij de stand van onze organisatie hoort dat wij verantwoord ondernemen”, zo vindt Pier Eringa, president-directeur van ProRail. De spoorwegbeheerder krijgt jaarlijks 2 miljard euro om te investeren in het spoor. Verantwoord ondernemen betekent volgens Eringa echter meer dan er slechts voor zorgen dat dit geld niet verspild wordt.
Lees verder
14 februari '19
‘Benadruk het belang van de kwaliteit’
Op 11 februari 2019 vond er weer een interessante regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag plaats, ditmaal bij de ondernemingsorganisatie VNO- NCW in Den Haag. De heer De Boer sloot bij de bijeenkomst aan om zelf te horen waarom de kersverse ondertekenaars de Code graag willen ondertekenen.
Lees verder
04 februari '19
Hoe communiceer je een kostenverhoging in de schoonmaak?
Daar was dan net voor de kerst de nieuwe cao-schoonmaak. Met een loonsverhoging van 3% in 2019, 3% in 2020 en 1,5% in 2021. Daar bovenop komt onder andere een verhoging van de eindejaarsuitkering. Hoe berekenen schoonmaakbedrijven dat door? En: hoe communiceer je dat naar je klanten?
Lees verder
31 januari '19
‘Onze mensen zijn goud waard’
‘Onze mensen, de schoonmakers, zijn goud waard’, daarover zijn de kersverse ondertekenaars het roerend eens. Voorafgaand aan de uitreiking van de Best Practice Award 2018 vond de eerste regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag plaats. Tijd en plaats van handeling: donderdag 24 januari 2019 in Mediaplaza in de Jaarbeurs in Utrecht
Lees verder
29 januari '19
Kirsten van der Vaart (Asito) over gele kaart Petten: “Aanbesteden op prijs dupeert de schoonmaakkracht”
Gunnen op prijs: waar en waarom gaat het bij aanbestedingen mis qua criteria? Moet je als schoonmaakbedrijf kiezen om toch in te schrijven; sta je met je rug tegen de muur? Of hou je je rug recht en kies je voor de mensen van de werkvloer? Hoe kan het anders, beter, met meer respect?
Lees verder
28 januari '19
Gom Hospitality en het Ibis hotel Haarlem winnen de gouden Best Practice Award 2018
Op 24 januari 2018 werd voor de 7de keer de Best Practice Award uitgereikt tijdens de vakbeurs Facilitair in Utrecht. Dit jaar niet één Best Practice Award, maar 4 Awards (goud, zilver en 2 keer brons). De jury is namelijk van mening dat er alleen maar winnaars in de finale zitten. Martijn de Greve praatte de middag als dagvoorzitter met veel humor aan elkaar en stelde diepgaande vragen aan de genomineerden.
Lees verder
18 januari '19
Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema over gele kaart aanbesteding Petten: “Keuze voor prijs is ‘lekker’ makkelijk”
Wie de geschiedenis van de schoonmaakcode induikt, ziet dat de codecommissie niet vaak, maar wel regelmatig een gele kaart uitdeelt. Na de introductie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in 2011 volgde in 2013 de eerste gele kaart en vervolgens deelde de commissie gemiddeld één keer per jaar een dergelijk pittige waarschuwing voor een overtreding in aanbestedingsland uit.
Lees verder
16 januari '19
Iedereen hoort bij de club
Bij BNR In Bedrijf krijg je een kijkje achter de schermen bij ondernemers en kom je te weten hoe het er backstage écht aan toe gaat. Deze week gaat Maarten Bouwhuis backstage bij ontwikkelingsbank FMO in Den Haag. Hier hoort iedereen bij de club. Ook de schoonmakers die extern worden ingehuurd. Hoe maak je externen tot je collega?
Lees verder
10 januari '19
Ibis Styles Haarlem City Hotel ondertekent Code Verantwoordelijk Marktgedrag
Het Ibis Styles Haarlem City Hotel heeft op woensdag 2 januari de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend. Het was general manager André Aaij die in aanwezigheid van Olivier Laméris, directeur Operations van Gom Hospitality, zijn handtekening onder het document zette.
Lees verder
21 december '18
Gele kaart voor Europese Commissie in Petten
De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbedrijf reikt een gele kaart uit aan de Europese Commissie, Joint Research Centre, Directoraat Resources te Petten. Aanleiding is het gunningscriterium laagste prijs in de meest recente aanbesteding voor schoonmaakdienstverlening.
Lees verder
17 december '18
Werk met Liefde
Werk met Liefde, dat is de titel van de inauguratierede van Aukje Nauta. Ze heeft die vrijdag 14 december 2018 uitgesproken bij het aanvaarden van de Sioo-leerstoel Enhancing individuals in a dynamic work context aan de Leidse Faculteit Sociale Wetenschappen.
Lees verder
13 december '18
Online stemmen voor Best Practice Award 2018 geopend
Op 24 januari 2019 zal voor de zevende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de vakbeurs Facilitair. Vanaf vandaag is het mogelijk om online te stemmen op een van de Best Practices. ‘We vinden het belangrijk dat het publiek ook dit jaar weer zijn stem kan uitbrengen. Dat kan op twee manieren: via de online stemming die vanaf vandaag beschikbaar is en tijdens het evenement op 24 januari 2019’, aldus de heer Blokland, voorzitter van de jury.
Lees verder
06 december '18
‘Hotelschoonmaak heeft verantwoordelijk marktgedrag nodig’
Op 4 december 2018 tekende mevrouw van Campen, general manager van American Hotel Amsterdam de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Dit deed zij onder het toeziend oog van zo’n 20 collega’s én Sinterklaas. Ook de heer Maas van CNV Vakmensen en de heer Keijzer van de Inspectie SZW waren bij de ondertekening aanwezig. ‘Fijn dat weer een hotel in Amsterdam de weg naar verantwoordelijk marktgedrag en de Code heeft gevonden’, aldus de heer Blokland, voorzitter van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.
Lees verder
22 november '18
Goed werkgeverschap
Een van de onderdelen van de Code is goed werkgeverschap. Beercoo Schoonmaakgroep laat hiervan een goed voorbeeld zien. Beercoo vindt het belangrijk dat hun medewerkers zich goed voelen in hun werk, gezien worden en zich gewaardeerd worden. Als beeldmerk gebruikt Beercoo daarvoor een smiley.
Lees verder
21 november '18
‘Samenwerking geeft kracht’
‘Samenwerking geeft kracht’ Kracht door samenwerking is goed voor opdrachtgever, adviesbureau, opdrachtnemer én werknemer De regionale ondertekening van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag op 19 november 2018 was een bijzonder evenement. Worldhotel Wings in Rotterdam Airport was gastheer én ondertekenaar. Hierbij waren niet alleen opdrachtnemers uit de schoonmaaksector maar ook opdrachtnemers uit de verhuisbranche aanwezig. Een […]
Lees verder
08 november '18
Finalisten Best Practice Award 2018 bekend
Op 24 januari 2019 zal voor de zevende keer de Best Practice Award worden uitgereikt. Deze uitreiking vindt plaats tijdens de finale in de Jaarbeurs Utrecht. Vandaag is bekend geworden welke 4 Best Practices doorgaan naar deze finale.
Lees verder
23 oktober '18
Diensten aanbesteden op prijs leidt tot ongewenste maatschappelijke effecten
Buschauffeurs mogen pas na 4 uur een plaspauze. Schoonmakers bij overheidsorganisaties werken in erbarmelijke omstandigheden. Deze zaken kunnen voorkomen worden door bij het aanbesteden van diensten meer nadruk op kwaliteit te leggen. Of ligt het toch niet zo simpel?
Lees verder
04 oktober '18
Kwaliteitsmeetsysteem VSR-KMS 3 geformaliseerd in NEN 2075:2018
NEN 2075 Kwaliteitsmeetsysteem en procescontrolesysteem voor de schoonmaakdienstverlening bevat een systeem, dat aan de hand van objectieve criteria de kwaliteit van de schoonmaakdienstverlening vaststelt. Deze norm is op 10 september gepubliceerd.
Lees verder
25 september '18
‘Mensen maken het verschil’
Tijdens de regionale ondertekening van 20 september 2018 in Amersfoort hebben 11 organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekend. Deze nieuwe ondertekenaars zijn: Contractables, De Rijn Schoonmaakdiensten, InkooplinQ, Parkhotel Den Haag, SDCS, Stichting De Noorderbrug, The Hague Marriott, Valk Facility Services VOF, Wiegmans Facilitaire Diensten BV, Zofris Group BV en Zuivere Zaak.
Lees verder
15 juni '18
Hé stakende buschauffeurs, de schoonmakers vonden al een oplossing voor dit gezeik
De estafettestakingen in het streekvervoer duren voort. Stonden de bussen dinsdag stil in de regio Haaglanden, donderdag zetten de chauffeurs in het Waterland, de Zaanstreek en Almere hun bussen aan de kant.
Lees verder
14 juni '18
Veilig en gezond werken in publieke opdrachten – PIANOo
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) werkt aan het stimuleren van verantwoord opdrachtgeverschap op het terrein van gezond en veilig werken. Aan PIANOo is gevraagd een handreiking te schrijven voor publieke opdrachtgevers.
Lees verder
meer berichten worden geladen ...
Wilt u de nieuwsbrief ontvangen?
Vul dan hieronder uw gegevens in en wij houden u op de hoogte.