Hoe noemen we het ook alweer? Een schoonmaakdienst is een commodity. En dan zegt de theorie ook maar direct dat een bedrijf zich in dat geval alleen nog maar kan onderscheiden met het hanteren van de laagste prijs.

De eerste vraag die zich dan opwerpt is: “hoe laag moet die laagste prijs zijn?”. Het antwoord hierop is niet te beantwoorden, omdat voor een klant elke prijs te hoog is. De klant wil voor heel weinig, heel veel!

Waar of niet?
Niet als u zich toch weet te onderscheiden als dienstverlener. En veel schoonmaakdienstverleners hebben dat onderscheidende vermogen al en zetten dat elke dag in. Maar als de klant dan een keer gaat zeuren over de prijs, raakt menig dienstverlener overstuur.

Onzin, want de klant heeft met u ‘goud’ in huis, alleen is dat allemaal zo normaal geworden. Normaal geworden dat u bij wat wateroverlast binnen een uur met de waterstofzuigers bij uw klant bezig bent. Normaal geworden dat het koffieapparaat nooit zonder bonen zit. Normaal geworden dat u uw klant facilitair ontzorgt.

Wat denkt u, is dat geen slimmere discussie met uw klant, in plaats van te gaan voor de laagste prijs. En laat dit soort zaken ook eens meer horen. Beetje marketing kan hierin geen kwaad.

Vergeet nou niet, omdat u zo goed uw werk doet, uw klant dit als normaal beschouwd. En daar hoort nimmer een laagste prijs bij. Maar ook al die normale ‘onzichtbare’ zaken kunnen best wel eens verteld worden!

We zien het wel steeds meer, dat schoonmaakdienstverleners marketing gaan bedrijven. Een nieuwsbrief via de mail, die sommige ‘deskundigen’ als achterhaald betitelen, is juist prima. Zet er dan wel iets in wat uw klanten aan zou kunnen spreken. Een bijzonder project, waardoor u laat zien wat u nog meer in huis heeft. En denk er ook aan om de seizoen- dienstverlening onder de aandacht te brengen, want natuurlijk kunt u ook zorgdragen voor de gladheidsbestrijding in de wintermaanden.

Als u al jaren bij een klant de reguliere schoonmaak uitvoert, heeft men er vaak geen weet aan wat u nog meer doet. Alleen u kunt dat veranderen. En dat moet ook echt, met dat geweld van aanbestedingen en goedkope aanbieders, moet uw klant overtuigd zijn dat u gewoon de juiste leverancier van facilitaire zaken bent. Punt!

De schoonmaaksector, en deze term doet de feitelijke activiteiten eigenlijk tekort, moet maar eens op de borst gaan kloppen wat men allemaal in huis heeft en een belangrijke schakel in de bedrijfsvoering van diens klanten is. Want zeg zelf, een mooi kantoor met vieze toiletten is geen visitekaartje. U maakt dat visitekaartje compleet!

C.H. (Ron) Weijmans AA MBA, bedrijfskundig en bedrijfseconomisch adviseur AdviSum

www.advisum.nl

Bron: https://cleantotaal.nl/opinie/is-nou-alleen-prijs-onderscheidende/