En de winnaar van de BPA 2022 is……1Nergiek en NLR

4 finalisten, een volle zaal met nerveuze aanhang en een dagvoorzitter met humor. 3 ingrediënten voor een waar feest.

Donderdag 27 oktober 2022 vindt de 9e uitreiking van de Best Practice Award van de Code Schoonmaak plaats.

Richard de Hoop leidt alle deelnemers als dagvoorzitter door de middag heen. Na een introductie van Bert van Boggelen, de nieuwe voorzitter van Code Schoonmaak, gaat het alleen nog maar over de best practices van de finalisten. Elke finalist presenteert zijn best practice via een korte trailer en een pitch van 2 minuten. Na de pitch stelt de jury enkele vragen.

Hieronder nog even kort de inhoud van de best practices van de finalisten

Universiteit Utrecht en Asito bundelen hun krachten in het programma Kracht. Via dit programma kunnen medewerkers van Asito zich ontwikkelen. Dit kan onder andere door het volgen van opleidingen.

Uit de pitch blijkt dat dit bij sommigen van hen leidt tot grote ambities. Zo is Burak door alle trainingen die hij heeft gevolgd overal inzetbaar. Zijn doel is om leidinggevende te worden.

De gemeente Deventer en Qleaning zorgen ervoor dat Oekraïense vluchtelingen kunnen werken in de schoonmaak. Door ze enerzijds snel een bsn nummer te verstrekken en anderzijds een schoonmaaktraining aan te bieden én een werkplek.  Bij de pitch vertellen Maria en Elena via tolk Olga dat werken belangrijk voor hen is. In een wereld van onzekerheid is werken een positieve ervaring voor hen. Zij halen daarbij het Oekraïense spreekwoord aan: Werken maakt een mens mooier.

Bij de Johan Cruijff ArenA en CSU draait de best practice om taakverbreding. Schoonmakers krijgen de mogelijkheid om mee te helpen bij andere werkzaamheden zoals het opbouwen van podia en timmerwerk. Zo breiden zij hun ervaring uit, ook buiten de schoonmaak. Umut en Halil doen mee aan die taakverbreding. Zij vertellen in de pitch dat zij ambitie hebben om zich te ontwikkelen. Beiden vinden het belangrijk om hiermee een goed voorbeeld te zijn voor andere medewerkers.

1Nergiek en NLR werken al meer dan 40 jaar met elkaar. De NLR houdt er niet van om steeds opnieuw te moeten aanbesteden omdat het ergens anders misschien goedkoper is. Kwaliteit is belangrijk. Het partnership tussen beide partijen lijkt een beetje op een goed huwelijk. De medewerkers laten dit zien met letters. Elke letter staat voor een kenmerk van de samenwerking. Een aantal van deze kenmerken zijn: uitdaging, relatie, aandacht (voor de mens), plezier, team en samenwerken. De letters samen vormen de woorden Duurzaam Partnership.

 

De jury vindt het lastig om de ‘beste’ best practice eruit te halen. Het heeft daarom ook drie stemrondes geduurd voordat er een uitslag was. Bert van Boggelen vertelt na het juryberaad hoe moeilijk de keuze was. Want alle best practices zijn mooie voorbeelden van de Code en hebben iets positiefs. Alle trailers zijn leuk om te zien en in alle pitches is de boodschap goed overgebracht. Uiteindelijk maakt hij de winnaar onder veel tromgeroffel bekend: 1Nergiek en NLR. Elke finalist krijgt een award en mag poseren voor het fotomoment. Met een borrel wordt de bijeenkomst vervolgens afgesloten.